Instalacje LPG są w Polsce bardzo popularne, ale jednocześnie to właśnie samochody z gazem najczęściej mają problemy na badaniu technicznym. W wielu przypadkach negatywny wynik nie wynika z poważnej awarii, lecz z braku dokumentów lub drobnych zaniedbań, o których kierowcy po prostu zapominają.
Sprawdź, co dokładnie diagnosta kontroluje w aucie z LPG i jak przygotować się do badania, aby uniknąć niepotrzebnych problemów.
Samochód z instalacją LPG podlega temu samemu badaniu okresowemu, co pojazd benzynowy czy diesel. Różnica polega na tym, że diagnosta wykonuje dodatkowe czynności związane z instalacją gazową, ponieważ wpływa ona bezpośrednio na bezpieczeństwo pojazdu.
Jednym z najczęstszych powodów negatywnego wyniku badania jest brak kompletu dokumentów.
Kierowca powinien mieć:
dowód rejestracyjny z wpisem o LPG,
dokument potwierdzający legalizację zbiornika LPG (ważność),
w przypadku świeżo zamontowanej instalacji – dokumenty montażu i homologacji.
Brak ważnej legalizacji zbiornika automatycznie skutkuje wynikiem negatywnym.
Zbiornik LPG ma określony termin ważności. Po jego upływie:
zbiornik musi zostać poddany ponownej legalizacji lub
wymieniony na nowy.
Diagnosta sprawdza:
datę ważności,
zgodność danych zbiornika z dokumentami,
widoczne uszkodzenia mechaniczne lub korozję.
Podczas badania diagnosta ocenia m.in.:
szczelność instalacji LPG,
sposób poprowadzenia przewodów,
mocowanie zbiornika,
stan zaworów i elementów zabezpieczających.
Nieszczelności, prowizoryczne naprawy lub ingerencje niezgodne z homologacją są poważnym zagrożeniem i skutkują negatywnym wynikiem badania.
Często pomijany, a ważny element. Diagnosta sprawdza:
czy wlew LPG jest zamontowany zgodnie z przepisami,
czy nie występują uszkodzenia,
czy miejsce montażu nie stwarza zagrożenia.
Nieprawidłowy montaż wlewu również może być podstawą do wyniku negatywnego.
Sprawdzane jest działanie:
przełącznika benzyna/gaz,
wskaźnika poziomu gazu,
sygnalizacji ewentualnych błędów instalacji.
Nieprawidłowe działanie tych elementów może zostać uznane za usterkę.
Z doświadczenia stacji diagnostycznych wynika, że kierowcy najczęściej zapominają o:
sprawdzeniu terminu legalizacji zbiornika,
zabraniu dokumentów LPG,
usunięciu drobnych nieszczelności,
prowizorycznych naprawach po kolizjach lub pracach blacharskich.
Wiele z tych problemów można usunąć jeszcze przed wizytą na stacji.
Prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG jest bezpieczna. Problemy pojawiają się wtedy, gdy:
zaniedbywany jest serwis,
instalacja była modyfikowana niezgodnie z homologacją,
ignorowane są objawy nieszczelności.
Dlatego badanie techniczne pełni tu kluczową rolę.
Przed wizytą na stacji warto:
sprawdzić dokumenty i legalizację zbiornika,
upewnić się, że instalacja nie wykazuje nieszczelności,
skontrolować mocowania i widoczne elementy,
zadbać o ogólny stan techniczny pojazdu.
To proste kroki, które znacznie zwiększają szansę na pozytywny wynik badania.
Samochód z LPG nie musi oznaczać problemów na badaniu technicznym, pod warunkiem że instalacja jest legalna, sprawna i właściwie udokumentowana. W większości przypadków negatywny wynik to efekt zaniedbań, którym łatwo zapobiec.
Regularna kontrola instalacji gazowej to nie tylko kwestia przepisów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Tylu zadowolonych klientów
Tyle typów pojazdów przebadaliśmy
Tyle pokoleń klientów obsługujemy
Tyle pojazdów przebadaliśmy
Te liczby mówią same za siebie
KROS
KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI
OKRĘGOWA STACJA KONTROLI POJAZDÓW
ul. Srebrzyńska 5/7
95-050 Konstantynów Łódzki
NIP 7281675927
REGON 100847265
TEL +48 42 211 10 59
www.stacja-kros.pl
e-mail: skpkonstantynow@gmail.com
Do stworzenia strony wykorzystano umiejętności zespołu ab-media.pl