Wielu kierowców nie wie, że po niektórych naprawach oraz po kolizji pojazd musi przejść dodatkowe badanie techniczne. To nie jest decyzja uznaniowa — obowiązek wynika wprost z przepisów. W artykule wyjaśniamy, kiedy auto trzeba skierować na takie badanie, co jest sprawdzane i dlaczego najczęściej wykonuje się je w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, takiej jak KROS w Konstantynowie Łódzkim.
Dodatkowe badanie jest obowiązkowe, gdy pojazd:
Jeśli w zdarzeniu uszkodzone zostały elementy mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy, pojazd nie może wrócić do ruchu bez badania. Najczęściej dotyczy to takich elementów jak:
układ kierowniczy,
zawieszenie,
hamulce,
elementy nośne nadwozia i podwozia,
poduszki powietrzne i napinacze pasów,
oświetlenie i elementy sygnalizacyjne.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że pojazd ma być sprawny i bezpieczny — a po naprawach powypadkowych trzeba to potwierdzić w OSKP.
Zakres badania zależy od rodzaju uszkodzeń, ale najczęściej obejmuje:
Diagnosta kontroluje:
stan zawieszenia,
amortyzatory,
geometrie osi (zbieżność),
układ kierowniczy.
To szczególnie ważne, bo nawet niewielkie uderzenie może przesunąć elementy i wpłynąć na tor jazdy.
Sprawdzane są:
skuteczność hamowania,
równomierność hamulców,
stan przewodów,
działanie ABS (jeśli występuje).
Diagnosta ocenia, czy:
nie ma pęknięć,
elementy nośne są właściwie naprawione,
nie ma korozji lub odkształceń wpływających na bezpieczeństwo.
W zależności od modelu pojazdu:
poduszki powietrzne,
napinacze pasów,
czujniki zderzeniowe.
Jeśli kontrolka airbag świeci się po naprawie – auto nie przejdzie badania.
Uszkodzenia przodu i tyłu pojazdu często powodują problemy z:
światłami mijania i drogowymi,
kierunkowskazami,
światłami stop.
Diagnosta musi upewnić się, że pojazd jest widoczny i prawidłowo sygnalizuje manewry.
Dodatkowe badania po kolizji wykonuje się w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, ponieważ:
tylko OSKP może badać pojazdy z uszkodzonymi elementami konstrukcyjnymi,
tylko OSKP ma uprawnienia do oceny napraw elementów nośnych,
tylko OSKP może przeprowadzić badanie auta skierowanego przez policję lub starostę (np. po poważniejszej kolizji).
Dlatego większość pojazdów po zdarzeniach drogowych trafia właśnie do okręgowej stacji.
Kierowca powinien mieć:
dowód rejestracyjny,
potwierdzenie ważnego OC (jeśli auto się porusza po drogach),
w przypadku skierowania przez policję lub starostę — odpowiednie pismo.
Cennik dodatkowych badań jest określony w rozporządzeniu. Cena zależy od zakresu badania — np. badanie elementów konstrukcyjnych ma inną stawkę niż badanie hamulców czy oświetlenia. Diagnosta dobiera zakres zgodnie z przepisami i rzeczywistym zakresem uszkodzeń.
Nie. Jeśli pojazd był poważnie uszkodzony, najpierw wykonuje się dodatkowe badanie związane z uszkodzeniami, dopiero później można wykonać badanie okresowe — jeżeli jego termin również minął.
Wielu kierowców robi to dla bezpieczeństwa — szczególnie po:
wymianie podłużnic,
naprawach zawieszenia,
prostowaniu karoserii,
wymianie poduszek powietrznych,
wymianie elementów wpływających na geometrię.
Diagnosta oceni, czy naprawa została wykonana poprawnie i czy pojazd jest w pełni bezpieczny.
Badanie techniczne pojazdu po kolizji lub naprawie to kluczowy element dbania o bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. W wielu przypadkach jest obowiązkowe, a w pozostałych — bardzo wskazane.
W Konstantynowie Łódzkim kierowcy mogą wykonać takie badania w:KROS – Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie diagnosta dokładnie oceni stan techniczny i pomoże bezpiecznie wrócić pojazdowi na drogę.
Tylu zadowolonych klientów
Tyle typów pojazdów przebadaliśmy
Tyle pokoleń klientów obsługujemy
Tyle pojazdów przebadaliśmy
Te liczby mówią same za siebie
KROS
KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI
OKRĘGOWA STACJA KONTROLI POJAZDÓW
ul. Srebrzyńska 5/7
95-050 Konstantynów Łódzki
NIP 7281675927
REGON 100847265
TEL +48 42 211 10 59
www.stacja-kros.pl
e-mail: skpkonstantynow@gmail.com
Do stworzenia strony wykorzystano umiejętności zespołu ab-media.pl